Friday, October 1, 2010

DAGING MASAK HITAM MANIS





Kali ini mari kita memasak daging.. sebenarnya saya ni jarang sangat masak daging..maklumlah.. daging merah ni memang tidak digalakkan.. so, kali ini kita masak daging dengan cara sebaik yang mungkin, tanpa santan, susu ataupun menggunakan minyak yang banyak.. jom !!!


Bahan2: -

1/2 kilo daging

1 biji bawang besar - tumbuk halus

5 biji bawang merah kecil - tumbuk halus

1/2 buku bawang putih - tumbuk halus

5 cm halia - tumbuk halus

1 sudu jintan manis + 1/2 sudu jintan putih + 1 sudu lada hitam - digoreng sekejap dan dikisar halus

1/2 senduk cili boh

2 senduk sos tiram

2 senduk sos tomato

2 senduk kicap manis

1 biji bawang besar - potong bulat

1 biji lada hijau + 1 biji lada merah - potong memanjang danbuang biji


Cara-cara: -

(1) Mula-mula, rebus daging sampai empuk (biarkan dalam saiz yang besar). Bila dah empuk, sejukkan dan potong sederhana nipis daging tersebut. Daging yang di potong tu diketuk2 gunakan lesung batu, tapi jangan sampai hancur tau.. sikit ajer..


(2) Ketepikan daging tersebut. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bunga lawang dan kayu manis. Masukkan bawang dan halia yang dah ditumbuk halus dan kacau hingga naik bau.


(3) Masukkan pula jintan yang dah dikisar halus tadi bersama2 cili boh dan biarkan hingga cili betul2 masak.


(3) Bila cili dah masak, masukkan sos tiram, sos tomato dan kicap. Kaau lagi hingga menggelegak. Bila dan menggelegak, masukkan daging bersama2 air rebusan daging tu. Kecilkan api dan biar hingga sebati dan pekat.


(4) Bila dah pekat, sesuaikan rasa manis dan masin. Masukkan bawang potong dan lada besar tadi. Kacau lagi hingga bawang dan lada sedikit layu.. Siapp...


No comments:

Post a Comment