Sunday, April 17, 2011

KUIH KETAYAP @ KUIH GULUNG





Bahan2:-

(i) Untuk Inti

1 biji kelapa (pilih yang muda sikit - parut dan ambil putihnya sahaja)
gula merah - masak dengan sedikit air dan tapis.
gula putih
2 helai daun pandan


(ii) Untuk kulitnya

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan air daun pandan (5 helai daun pandan - blender dengan sedikit
air)
sedikit garam


Cara2: -

(1) Untuk membuat intinya, masukkan kelapa, air gula merah dan gula putih kedalam kuali. Sukatan gula bergantung kepada rasa manis yang dikehendaki.
Masukkan daun pandan dan kacau kelapa atas api yang kecil. Kacau selalu hingga kelapa masak.

(2) Untuk membuat kulitnya, masukkan tepung gandum, air daun pandan, garam dan air dan kacau adunan hingga sebati. Kalau tepung berktul2, boleh masukkan dalam blender dan blend hingga halus. Adunan tepung ini tidak terlalu cair dan juga tidak terlalu pekat. Macam nak buat lempeng tu..

(3) Bila kedua2 bahan2 diatas dah siap, panaskan kuali (sebaik2nye guna kuali leper). Ambil daun pandan dua helai dan simpulkan. Celupkan daun pandan dalam minyak dan sapukan sikit pada kuali. Ambil sesenduk adunan kulit dan letak ditengah2 kuali. Pastu, pusingkan kuali tu sengan sekali pusingan dan adunan tepung akan jadi lebih lebar. Bila dah masak, angkat dan ulang lagi untuk kulit yang seterusnya...

(4) Sambil tunggu kulit seterusnya masak, bolehlah bungkus dulu .. Letakkan inti secara memanjang kat tengah2 kulit, pastu, bungkus kiri kanan and gulung jer... dah siap... Ni kuih feveret anak2 , especially si kecik Irfan tu...Cuma leceh sebab nak kena cari kelapa yang muda skikt untuk buat inti tu.. kalu kat KL ni tak tau nak carik mana.. biasanya kelapa ni amik siap2 kat umah mak kalu balik bentong... senang je buat kuih ni kann...

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete